Listening to : -
mardi, janvier 20, 2009
something to ponder upon.....
Nak dijadikan cerita, satu petang, lepas sesi gym, Françoise, Aurora and I, pergi ke bar untuk minum-minum dan sembang-sembang. Oh, di sini tiada kedai mamak untuk berbuat demikian, jadi, terpaksa lah pergi ke bar atau pub. Anyways, that's not the point here, selepas kami order minuman masing-masing, Françoise tiba-tiba tanya saya, "How come you don't drink?" What she meant was alcohol. Kerana itu bukan kali pertama kami pergi minum bersama, tentu lah dia merasa pelik kan? So, saya jawab, "Because I'm a Muslim and my religion forbids me to do so." Seketika, dia macam faham, tapi masih lagi berfikir. Then came the next question, "But how come other Muslims drink?" Saya, yang tak berapa nak pious ni, terdiam kejap. Fikir apa nak jawab. "Urm, it's their choice. Like other religions, some chose whether or not to practice their religions." Serious, tak tahu nak jawab apa. Françoise, sambil meneguk minumannya, "Whatever. Some Muslims still drink, anyway." What should I say? Should I feel insulted? She's an atheist, by the way and she thinks that the war happens because of misunderstanding between religions. In short, the religions are its main cause. So, I guess it's normal for her to feel that way. Tapi, saya sebagai orang Islam, terasa agak malu bila dia cakap begitu. Walaupun, saya tak buat, tapi ada orang yang buat, kan? So, renung-renung kan lah. Kita suka ke bila orang cakap kita macam tu? Yeah, I may not wear a hijab dan also not an ustazah (perlu ke jadi ustazah kalau nak memberi teguran?), but that doesn't mean I cannot talk about religion nor can I ignore how others see us. And I know that it's a sensitive issue, but somehow, I think it's something that we should ponder upon, regardless which religion do we belong to and how we feel about it because the main aspect of every religion is about righteousness, or in other words, towards kebaikan. So, yeah. =)
Juliette xx
Listening to : -
Listening to : -
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
7 commentaires:
on this topic, i have to admit its easier to stay away and of course harder to be around them when we're not sharing the same 'hobby'. i chose the later so ive been bearing wif it. i have been out wif a few drinking friends. well thankfully they respect my choice and then probably because i know and i was there when they started drinking. smuggling red wine and stuff from my university kitchen n hotel.
though i did witness one of my friend passed out with a smuggled bacardi and shits himself in my blardy room. he owe me a punch. and i mean a real one for me and a few friends who act as bomba that day cleaning his mess.
it's a tough one kan to explain, plus she's a free thinker some more
wan : it's hard to stay away kan cuz france is not a muslim country. just susah nak explain je. tapi ye la kan, sebab nila setitik, rosak susu satu periuk. huhu. yang buat segelintir, tapi org luar pandang semua sama. haish.
ilya : yeap, very hard to explain. kalau explain pun belum tentu dia faham kot. huhu.
i 100% agreed with u on this lynn...
tak smestinya kite kene pakai tudung or pious untuk tegur org buat salah.
actually,tegur org salah tu pun 1 of the dakwah tau. So, it is our kewajiban as a muslim to do so. Yeah, kalau irma jadi lynn at that point of time, irma pun mesti macam malu jugak. But, bukan kuasa kite untuk tntukan org lain nak buat apa kan. Tu choice diorg nak wat benda2 haram ni. Tapi yg sedihnya, yang tak buat tu lah yg jadi mangsa kan. Tak tau nak jawab ape. Betul tak? Actually, tak payah pergi luar negara, kat sini pun ramai dah yg cam terpesong lupa asal usul. Chewah... panjang pula komen kali ni... hehehe....
ermm true.. It is hard to explain.. in my circle of friends, about 70% are non muslim OR muslim that drinks.. so it hard and tiring to explain why I dont drink..
But am so pissed off at them last Friday night.. They put Jack Daniels in my coke!! taste like crap.. after that I stop consuming any forms of drinks there.. haih dammit~
yup, agak malu if org agama lain ckp cmtu. nk marah pun, lg malukn diri sendiri sbb d reality mmg betul. so harap2 benda tu x la terjadi kt kita..
Enregistrer un commentaire